SAOBRAĆAJNA (NE)KULTURA U SRPSKOJ Stručnjak objasnio u čemu vozači, ali i pješaci, najviše griješe: Jednu stvari pri kočenju svi radimo pogrešno!
Pripadnici Policijske uprave Banjaluka kaznili su u protekla tri dana 327 vozača zbog nekorištenja bezbjednosnog pojasa i upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje.
-Zbog nekorištenja pojasa sankcionisna su 242 vozača, njih 80 kažnjeno je zbog korištenja mobilnog telefona za vrijeme vožnje, a zbog počinjenih ostalih prekršaja nalog sa propisanom kaznom uručen je za još pet učesnika u saobraćaju, saopšteno je iz banjalučke Policijske uprave.
Bogdan Vidović, diplomirani inženjer saobraćaja, podržava policijske akcije i kaže da je saobraćajna kultura u Srpskoj dobra, ali postoje određene stvari koje mahom ukazuju na neznanje vozača.
Kružni tokovi
-Stavio bih primjedbu na kružne tokove, odnosno problem gdje vozači nisu upoznati sa pravilima. Mnogi, koji su davno polagali vozački ispit, nisu upoznati sa pravilima koja vladaju u kružnim tokovima. Oni koji su polagali u skorije vrijeme su naučeni kretanju u kružnom toku, dok oni koji su polagali ranije, 90-ih 2000-ih i stariji, jednostavno nisu imali od koga da nauče, kazao je Vidović.
Naš sagovornik kaže da bi se time trebale baviti Agencije za bezbjednost saobraćaja.
-Mogu se napraviti spotovi koji bi se puštali u programima i na taj način bi i ti ljudi postali upoznati sa kretanjem u kružnom toku. Ne možete se ljutiti na osobu koja ne zna. Oni misle da iz neke pozicije imaju pravo prvenstva, onda galame, i jedni i drugi. To ne dolazi zbog bezobrazluka, nego zbog neznanja, kaže naš sagovornik.
Greška pri kočenju
Što se tiče Banjaluke, Vidović kaže da vozači poštuju pravila u saobraćaju, ali da i dalje postoje vozači koje vole „dodati gas“ što dovodi do saobraćajnih nezgoda.
-Kada su u pitanju nezgode sa manjom materijalnom štetom, to je zbog pogrešne reakcije vozača u saobraćaju. Kod nas je narod navikao kada se zaustavlja da prvo pritisne kvačilo, pa kočnicu. Reakcija vozača obično je oko jedne sekunde, i za jednu sekundu kada vozite 30 km/h vi prelazite desetak metara u sekundi. Vozač kada padne kiša, kada su gužve, kolone… drži rastojanje 10 metara. Ako vozač ispred njega naglo zakoči, a on pritisne prvo kvačilo, pa dobije malo ubrzanja i dok stisne kočnicu udara drugog vozača, objašnjava Vidović.
Korištenje mobilnih telefona
Naš sagovornik je instruktor vožnje i predavač teoretske nastave u obuci budućih učesnika u saobraćaju, pa je često u „gradskoj žiži“ i upoznat je sa negativnim navikama vozača, ali i pješaka.
-Primijetio sam u gradu dosta naroda koji koriste mobilni telefon. Sada imaju savremeni uređaji, slušalice, imate u automobilima ugrađene elemente da ne morate fizički koristiti telefon, ali opet dosta ljudi gleda u telefon i tipka poruke dok učetvuje u saobraćaju, kazao je Vidović.
Pješaci ne poznaju Zakon o saobraćaju
Vidović kaže da policija dobro radi svoj posao i što se njega tiče akcije bi trebale biti što češće.
-Ako je potrebno ispisati haljadu kazni, da bi se spasio jedan život, to je uspjeh. Samo na taj način možemo iskorijeniti loše navike koje negativno utiču na saobraćajnu kulturu. Jednostavno, ko ne poštuje saobraćajna pravila treba biti kažnjen, jasan je Vidović.
Nekim ljudima je, kako kaže, teško prošteti 15 metara do pješačkog prelaza i onda nekom od vozača iskoči na put.
-Tu je najveća nekultura. Pješaci ne gledaju gdje prelaze i kada prelaze preko pješačkog prelaza ne znaju član 108, 109, i 110 Zakona o bezbjednosti saobraćaja gdje je definisano kretanje pješaka. On je dužan da se uvjeri da može ulicu preći na bezbjedan način. Međutim, on misli ako je tu pješački da odmah prolazi, što nije tačno, upozorava Vidović.
Električni skuteri
Vidović je upozorio i na greške vozače električnih skutera.
-Kada je bilo toplije vrijeme, bilo je problema sa vozačima električnih skutera. Pošto oni njih voze po trotoarima, problem je kada bez pogleda na put skrenu na pješački prelaz. Primijetio sam i da roditelji stave malu djecu i voze ih na tome. To je isto ogroman problem. Ipak se tu radi o kretanju brzinom 20 km/h do 30 km/h, bez kacige. Kada padne malo dijete pri toj brzini može doći do ozbiljnih posljedica, kazao je Vidović.
Za kraj naš sagovornik daje pohvalu vozačima u Banjaluci jer imaju razumijevanja za početnike u saobraćaju.
-Vozači su dobri prema auto školama, ne sviraju ako se ugasi auto, zaključuje Vidović.
BONUS VIDEO
Bogdan je sve upravu, pametno zbori!