KOLIKA JE KVOTA NA KULTURU? Kladionica-pozorište 1:0
Banjaluka je ovih dana u znaku pozorišne umjetnosti. Narodno pozorište Republike Srpske, koje je od 1997. domaćin i organizator Teatar festa ”Petar Kočić”, i ove godine ugostilo je vrhunske predstave, a na sceni nacionalnog teatra Srpske zaigrala su neka od najpoznatijih regionalnih glumačkih imena.
Jedino što kvari sliku jedne ovakve tradicionalne manifestacije je to što hram kulture ovih dana viče liči na kladionicu, nego na ustanovu kulture.
To su primijetili i brojni Banjalučani, koji su „osuli paljbu“ na društvenim mrežama.
– Koliko je kvota na kulturu – zapitao se jedan korisnik.
Šta je u stvari funkcija pozorišta?
Jasno je da bez sponzora nema ni kulture, a sponzora je, nažalost, sve manje.
Međutim, postavlja se pitanje treba li po svaku cijenu miješati „babe i žabe“, ili ipak držati se tog da su neke stvari (u ovom slučaju pozorište) svetinja.
– Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske ponosno stoji uz 25. Teatar fest i prepoznaje sve napore koje Narodno pozorište ulaže u organizaciju kulturnih događaja i bogaćenje kulturnog života Srpske – rekla je ministar prosvjete i kulture Željka Stojičić na otvaranju 25.Teatar festa „Petar Kočić“ u Narodnom pozorištu Republike Srpske.
Istakla je da je Narodno pozorište Republike Srpske institucija kulture koja opravdava povjerenje Vlade, kao svog osnivača.
– Na sceni Narodnog pozorišta Republike Srpske igrali su brojni ansambli iz regiona, ugošćeni eminentni reditelji i drugi pozorišni radnici. Na taj način slavili su se kultura i gostoprimstvo grada Banjaluka i Republike Srpske – istakla je ministar prosvjete i kulture Željka Stojičić.
Navela je da je Ministarstvo prosvjete i kulture od ideje o nastanku festivala dalo podršku Narodnom pozorištu Republike Srpske i prepoznalo želju svih dosadašnjih upravnika da to bude mjesto gdje će se govoriti samo jezikom pozorišta, bez granica, prepreka ili dvostrukih standarda.
Direktor Narodnog pozorišta Republike Srpske Dijana Grbić rekla je da je poslednji trenutak da se ukaže na devijacije u društvu i širom otvore vrata razumijevanju i empatiji.
– Pozorište treba da bude nezavisno, slobodno, otvoreno. Njegova funkcija je da usmjerava, oplemenjuje i doprinosi ljepoti i dobroti u nama i između nas – istakla je Grbićeva.
Nakon ovih riječi ključnih ljudi, postavlja se pitanje „gdje je zapelo“ pa nam kladionica (kojoj svaka čast na podršci kulture) mora na hramu kulture biti vidljivija od same manifestacije po kojoj je Banjaluka i NP RS međunarodno poznata.
Jasno je da bez sponzora nema ni kulture, ali ipak možda treba imati neke oštrije kriterijume prilikom „zahvaljivanja“ na pomoći .
BONUS VIDEO: